Huereka.cz je asi nejznámější cenový porovnávač na českém internetu. Hodně známé je rovněž Zboží.cz, a to především díky tomu, že patří Seznamu a ten ho často promuje na svých obsahových webech (Novinky, Stream, Super a dalších webech spadající do obsahové síte Seznam).
Co mají tyto srovnávače společného a v čem jsou naopak odlišné?
Když se podíváte na nějaký známější produkt, vypadá na Heurece i Zboží.cz dost podobně. V horní části produktové karty je název a popis produktu, pokud má varianty, vidíte jejich výběr níže. Pod těmito informacemi o produktu jsou různě nazvané 4 záložky s porovnáním cen e-shopů, podrobnou specifikací produktu, hodnocením tohoto produktu. U Heureky je pak poslední záložka poradna, u Zboží.cz jsou to podobné produkty. V části s porovnáním produktů je jeden rozdíl – Heureka tu mívá až 4 oblíbené nabídky, Zboží.cz má obvykle 3. Jak tyto doporučené nabídky fungují popíšu níže v části Bidding.
Hodnocení obchodů a produktů
U Heureky i Zboží.cz mohou zákazníci, kteří koupili daný produkt na e-shopu tento produkt hodnotit a zároveň mohou hodnotit e-shop, kde produkt koupili. U Heureky se toto hodnocení nazývá Ověřeno zákazníky a je podmínkou využití biddingu. Abyste získali Ověřeno zákazníky, musí být 90 % hodnocení vašeho obchodu za posledních 180 dní kladných. U Zboží.cz toto hodnocení k biddingu není třeba, ale zobrazuje se u vašich nabídek a je může tedy ovlivnit, zda zákazníci nakoupí u vás nebo jinde.
Bidding a placené prokliky
Na obou platformách platí e-shop určenou částku za to, že potenciální zákazník klikne na nabídku na srovnávači a dostane se tak na e-shop. Pokud jste ochotni zaplatit za proklik vyšší částku, můžete využít bidding a dostat se do horní části mezi Doporučené nabídky. Pozice v této části se draží tak, že nejvýše se zobrazí ten, kdo zaplatí nejvyšší částku za proklik (jistý vliv má v případě Heureky i hodnocení obchodu, cena, …). Když pak ale někdo klikne na jeho nabídku, zaplatí za tento proklik více. Konkrétně je to částka o něco vyšší, než kolik nabídnul e-shop, který je za ním. Na Heurece je pro tento bidding potřeba mít Ověřeno zákazníky.
Párování nabídky do produktových karet
Dosud jsme řešili pouze produkty v produktových kartách. Jak se ale na takovou produktovou kartu dostanete? Je třeba mít produkt ve feedu pojmenovaný dle specifikace daného porovnávače a dle dané kategorie. Základní šablona pojmenování je Výrobce + (řada) + produktové číslo + další důležité informace. Např. Apple iPhone 14 128GB. Když je produkt takto pojmenovaný, měl by mu porovnávač vytvořit produktovou kartu nebo se, v případě že již existuje, na ni připojit. U Zboží.cz je ještě podmínkou to, aby produkt prodávaly alespoň 2 e-shopy a aby byl dostatečně známý.
A co když Vám produktovou kartu nevytvoří?
Když máte produkt, který se nenapáruje na produktovou kartu, tak i přesto je na srovnávačích k viditelný. Na Heurece se tyto produkty zobrazují pouze jako výsledky vyhledávání, takže je pravděpodobnost jejich nalezení minimální. Na Zboží.cz se nespárované nabídky zobrazují i v kategoriích, pokud mají přiřazenou existující kategorii a nespárovaný produkt je tak na Zboží.cz k zákazníkovi blíže, než na Heurece. Jejich zobrazení můžete navíc podpořit doplněním parametrů, na základě kterých můžou potenciální zákazníci tyto nabídky filtrovat, takže ač se zobrazují až po produktových kartách, s využitím filtrace mohou být vidět. U Zboží.cz je navíc možné tyto nabídky zobrazit výše díky biddingu pro vyhledávání.
Heureka Marketplace
Co má Heureka navíc oproti Zboží.cz je tzv. Heureka Marketplace (dříve Košík). Jde o oranžové tlačítko Koupit na Heurece, kterým může zákazník koupit produkt z Vašeho e-shopu, ale skrze Heureku. Pro zákazníka je to výhodné, protože má Možnost vrácení zboží až do 90 dnů. Pro e-shop je to výhodné, protože neplatí za prokliky, ale procento z reálné tržby, takže má obvykle nižší PNO.
Zboží.cz nyní i ve vyhledávání na Seznamu
Zásadní výhodou Zboží.cz je to, že nabídky, které do něj nahrajete pomocí XML feedu se zobrazí i ve vyhledávání na Seznamu v pravé části Nabídky ze Zboží.cz. Zobrazení těchto nabídek je závislé na tom, jak jsou produkty ve vašem feedu pojmenované a jaký mají popis. Důležitou roli ovšem hraje i bidding pro vyhledávání.
Jak funguje bidding ve vyhledávání?
Kromě klasického biddingu na produktové kartě, je ve Zboží.cz možné nastavit i bidding ve vyhledávání. Pomocí něj lze ovlivnit pořadí produktů ve vyhledávání na Zboží.cz, ale i zobrazení v části Nabídky ze Zboží.cz ve vyhledávání na Seznamu.
Měření konverzí a reporty
Oba porovnávače nabízejí reporty, které vám pomohou s optimalizací. Základními dvěma reporty jsou report spárovanosti, který vám poradí, na jaké produktové karty můžete své produkty dopárovat na základě EAN a report konverzí, který vám řekne, které produkty se prodávají výhodně a které zákazníci jen prokliknou a nekoupí, takže je třeba u nich omezit bidding. Heureka má ovšem další zajímavé reporty, které u Zboží.cz nenajdete. Velice zajímavý je tzv. Sortiment report, který vám řekne pořadí vašich produktů dle ceny i dle biddingu, ale zároveň i to, jak je daný produkt na Heurece populární. Díky tomu pak můžete zvážit, jestli se vyplatí jej propagovat více, nebo se raděj zaměřit na jiný produkt. Pro získání sortiment reportu je třeba mít certifikát Ověřeno zákazníky. Pak jsou tu ještě reporty, které jsou zpoplatněné. Report Prodej produktů v e-commerce obsahuje odhady, jak se jednotlivé produkty prodávají na trhu, což může při porovnání s vlastními daty pomoci objevit skrytý potenciál. Report chybějících produktů pak ukazuje, kolik z TOP 100 produktů dané kategorie na e-shopu máte a naopak nemáte.
Závěr
Co se týče zákazníků, dalo by se zjednodušeně říci, že mladší skupiny zákazníků spíše využívá Heureku a Zboží.cz spíše starší skupina zákazníků a velmi to souvisí s využíváním Seznam nástrojů (e-mail, vyhledávací síť, obsahové weby Seznamu), které využívá spíše právě ta starší skupina zákazníků.
I když mají oba porovnávače výhody a nevýhody, obvykle se vyplatí být na obou.